Si vols publicar una entrada, envia'ns un escrit, fotografia o el què vullgues a llutxentparla@gmail.com.
Si vols comentar una entrada, fes click a l'apartat de "comentaris", situat baix de cada entrada.
Pots ser col·laborador nostre si t'obris un compte a Gmail i ens ho comuniques.

dimarts, 22 de març del 2011

El valencià, una llengua del segle XV

Frecuentment sentim que la gent no sap parlar valencià, però perque? Serà perquè no saben o perquè no volen saber? Els mitjans de comunicació, entre ells Canal 9, no recolzen el seu ús, el parlen com si fos alguna cosa d'anar per casa, poc seria. Una llengua minoritzada, menyspreada i que no serveix per a formalitats.

Afortunadament jo he tingut l'oportunitat de cursar tots els meus estudis en valencià, que és la meua llengua materna, però pareix que a dia d'avui continuent hi havent persones que pensen que no serveix per a res, i que per suposat amb el valencià no es pot anar a cap lloc.

Vos convidem a llegir aquest artícle pertanyent al Diari Las Provincias i redactat per Ramón Atienza, catedràtic de la politècnica de València.

Esperem els voltres comentaris.

" Recientemente se han publicado los resultados de una encuesta a padres de alumnos de la Comunidad Valenciana. Sólo un 7'8% prefiere que domine el valenciano en la enseñanza, sin embargo, el presidente de la Plataforma Valenciana por la Libertad Lingüística recordó que, de los 150 centros públicos de la provincia de Castellón, en 140 «tienen únicamente programas de inmersión puros y duros en valenciano».

La inmersión en valenciano la está forzando un grupo de presión minoritario que domina la administración educativa. El resultado final es conocido: se utilizan los impuestos de todos para imponer los valores de unos pocos.
No se puede negar que el valenciano es un bien cultural y una seña de identidad, pero, si lo convertimos en prioritario, también será un lastre que frenará el desarrollo personal y el colectivo. No es cierto eso de que «el saber no ocupa lugar», claro que lo ocupa, no se puede saber de todo, además, el tiempo es un bien escaso y no lo podemos malgastar.
Si triunfara la política de inmersión en valenciano, estaríamos volviendo a la aldea y ahora hay que ser más universales. Lo más estúpido es que recorreríamos el camino inverso al que siguieron nuestros mayores, a lo que parece, mucho más perspicaces que los docentes de ahora. Desde el siglo XVI, los mejores valencianos, la historia les denomina como el 'pueblo culto', vienen hablando y escribiendo en la lengua castellana. La lengua valenciana tuvo su momento en el siglo XIV y, sobre todo, el siglo XV, luego su uso escrito paso a ser minoritario, aunque se conservó su habla por el denominado 'pueblo llano'. En su momento, la transición fue un proceso natural, sin imposiciones, supongo que en el siglo XVI era más útil la lengua del imperio, es decir, la lengua de Castilla. Ahora es la lengua de todos los españoles, incluidos los valencianos, y mucha más gente repartida por todo el mundo. El español, así es como se conoce al castellano fuera de España, sigue siendo una apuesta de futuro. Abandonar una lengua universal para recuperar una minoritaria puede ser muy emotivo: seguramente lo pedirá el corazón, pero es poco útil. Las decisiones importantes hay que meditarlas con la cabeza. Los errores se pagan, sobre todo como individuos, pero también lo pagaremos como pueblo.
La inmersión en valenciano la iniciaron los socialistas, su especialidad es financiar, con los recursos públicos, ideas que suenan bien pero que son poco prácticas. Ahora los populares no se atreven a imponer un poco de cordura.
Supongo que volverá a ocurrir lo de siempre, los ciudadanos con recursos se salvarán de la quema: enviarán a sus hijos a centros privados con inmersión en francés, ingles o alemán, así estarán preparados para el mundo global en el que estamos inmersos; la mayoría, por el contrario, pasarán por el aro de la inmersión en valenciano, que es lo que se ha impuesto en la enseñanza pública, más adelante, cuando salgan de su pueblo, verán que fuera son analfabetos funcionales sin una preparación adecuada. Mi esperanza es que ese día regresen, identifiquen a los responsables de su situación y los maldigan públicamente: es lo que se merecen, porque, con el experimento de la inmersión, les han hurtado un avance social, el aprendizaje del castellano, que es lo que les hubiera puesto en condiciones de competir con las clases dirigentes" 

4 comentaris:

  1. El senyor José Ramon possiblement serà un eminència en el seu departament d’estructures metàl.liques de la Universitat Politècnica de València, però sembla un desconsiderat ignorant amb unes fascistoides teories més bé pròpies de l’època de repressió franquista. Al tal catedràtic, jo li recordaria que el valencià ha sofert dures repressions imperialistes des que Felip V promulgar el decret de Nova Planta. Nosaltres, els valencians sempre hem degut lluitar per poder expressar-nos en la nostra llengua, en la llengua de l’aldea que diu ell. Tots el obstacles ( posteriorment el de la dictadura franquista) han impedit que fóra una llengua més escrita i per tant més fixada i conreada. Però a les hores d’ara i ma que li pese al tan il.lustre personatge, és una llengua tan oficial com el castellà (per cert que aquest és el nom oficial i no espanyol com intenta rebatejar-lo ell amb les connotacions que conté la parauleta) I és en esta vida no puguem tant sols regir-nos per estúpides teories de política barata de tall opressiu amb cap consistència social i política. Deixem un lloc per al respecte a la nostra cultura, per a l’estima al llegat dels nostres avantpassats i sobretot a la llibertat sota l’entorn democràtic.

    ResponElimina
  2. No val la pena ni comentar el que diu este individu. La pena (valga la redundància) és que un periòdic com "Las Provincias" li done comba passant de ser un periòdic a un tebeo.
    Jo també he estudiat en valencià encara que a la Universitat moltes assignatures me les IMPOSAVEN en castellà i quan vaig arribar a tal universitat no era, de cap manera, una analfabeta. El castellà el tenim imposat a totes hores, en la televisió, ràdio, periòdics, etc. Per càstig no podem ser analfabets quant al castellà, com diu este individu.
    Mira, no volia comentar res i encara he parlat massa...

    ResponElimina
  3. Gràcies als dos anónims pel vostre comentari, la veritat és que és trist que un catedràtic pense així però més trist encara és que cap persona li ho recrimine i que com el segon anónim apunta, un diari com Las Provincias li ho publique donant-li la raó.

    ResponElimina
  4. Lamentar en primer lloc que aquest home prive als seus fills d'una major capacitat intel·lectual només per la seva mancança. Un xiquet/a és perfectament capaç de coordinar 2 i 3 llengües sense major problema, el problema el té únicament aquest senyor, i per desgràcia amb la seva ineptitud ens embruteix com qualsevol estafador. Però els estafadors solen estafar primer als més pròxims.

    ResponElimina

Què opines sobre aquesta entrada? Deixa'ns el teu comentaria a www.llutxentparla.blogspot.com. I si vols compartir alguna cosa envia'ns un correu a llutxentparla@gmail.com